AAIG`er der har taget
idrætsmærket i løb 2017

Ida Elisabeth Petersen
Mogens Sylvester
Kim Meyer
Tove Grevsen
Birthe Baun Brodersen
Bodil Nielsen
Holger Hansen
Henrik Holsteen Jessen
Kirsten Toft Nielsen
Mogens Søndergaard Nielsen
Margit Abramsen
Thomas Hunderup
Birgitte Sørensen
Keld Keller
Kurt Steenholdt
Eicke Warncke
Inge Lise Juhl
Petra Vig Jørgensen
Anne Grete Jacobsen
Poul Snabe
Adrian Jensen
Dorte Snabe
Helle Jensen
Karen Jessen Olsen
Jytte Jacobsen



 



AAIG`er der har taget
idrætsmærket i atletik 




                                                                                                                                                                                                                 

Idrætsmærket en ”udfordring” for alle AAIGere

Idrætsmærket er en gammel tradition i AAIG atletik, tri og motion, hvor op mod 1/5 af klubbens medlemmer – fordelt på både atletikfolk, motionister og triathleter, ungdom og voksne de sidste år har taget mærket. Det er en flot andel, og vi er blandt de klubber i landet, der tager flest mærker.

På DGIs hjemmeside står der generelt om idrætsmærket: Idrætsmærket bruges af mange som motivation til at holde sig i form.

Der er to måder at tage det på. Det traditionelle eller løbemærket.

Først om det traditionelle (atletik) mærke, der består af en atletikdel, en formprøve og en udholdenhedsdel.

 Så det vil for de fleste indeholde elementer, der både er velkendte – og knap så kendte ting, og dermed også en afveksling i forhold til den sædvanlige træning.

For en veltrænet udøver er det forholdsvis nemt at tage mærket, men så kan man jo gå efter at score et højt pointtal inden for de forskellige dele og også gå efter forbedring fra år til år – evt. sammenligne med andre. Kravene justeres efter alder.

For den mere ”almindelige” kan man sige, at idrætsmærket er et symbol på, at man er i en almen fornuftig form.

Atletikdelen kan tages på stadion mandage og onsdage fra slutningen af august samt i september fra kl. 18.30 – 19.45. Første gang onsdag d. 29.8.2018

Det   vil   på   skift   blive   varetaget  af forskellige. Man kan straks gå i gang med prøverne, eller man kan få lidt anvisning i at træne øvelserne og derefter få målt resultater. Her kan man også få lidt mere at vide om mærket. Vi vil opfordre til, at man går tidligt i gang og ikke venter til sidst på måneden. I øvrigt kan man også bruge atletikresultater, der er opnået i konkurrence. Det gælder f.eks. for mange af de unge.

Mærket kan tages fra 12 år.

Op til 17 år skal man udføre en firekamp bestående af 1 løb, 2 spring og 1 kast.

Kvinder 18-39 år skal udføre en 3-kamp bestående af et løb, 1 spring og 1 kast. Kvinder fra 40 år skal ligeledes udføre en 3-kamp, men kun 2 af de 3 kategorier behøver at være med.

Mænd 18-59 år skal udføre en 5 kamp, hvor der indgår løb, spring og kast, og der må højst være 2 øvelser i hver kategori. Mænd fra 60 år skal udføre en 4-kamp, og her behøver kun 2 af de 3 kategorier at være med, men højst 2 øvelser fra hver kategori. Der er sat et minimumskrav for hver øvelse. Hvis man ligger under, får man minuspoint. Hvis man til gengæld ligger over, får man et antal +point, som kan opveje minus i andre øvelse.

Derefter vil der blive meddelt nærmere om udholdenhedsprøven,  som  kan være gang, et løb, cykeltur, svømning. Meget almindeligt i klubben er gåturen på 6-8 km alt efter alder – igen for at gøre noget, man ikke plejer. Har man gennemført udholdenhedskravet i en konkurrence, kan man bruge det, hvis man har ”dokumentation” for det.

Også formprøven, som består af en række almindelige træningsøvelser (f.eks. mavebøjninger), vil senere blive bekendtgjort for dem, der gennemfører atletikdelen.

Idrætsmærket  i løb

En anden måde at tage idrætsmærket på er at tage det i løb. Man skal have deltaget i 2 godkendte løb og klaret løbets idrætsmærkekrav. Det skal siges, at kravene er forholdsvis skrappe.

I det syd- og sønderjyske er der umiddelbart 2 løb tilbage, som tæller til mærket:

Gendarmløbet i Broager – 09.09.2018          Vejle Ådalløb – 28.10.2018

 men måske har du allerede klaret kravene, bl.a er de 4 distancer ved Bjergmarathon med blandt mulige løb. Der er så også løb i andre dele af landet, der tæller med. De kan ses på DGIs hjemmeside. (se længere nede i artiklen).

Bodil Nielsen: finntorsten@godmail.dk er kontaktperson for løbeidrætsmærket og skal have besked om de beståede løb, hvis mærket skal tages ved løb alene.

 Hvem kan tage mærket?

Jamen hvis du er med i AAIG atletik, tri og motion – hvad enten du er motionsløber, atletikudøver eller triathlet – eller du bare er medlem uden at være i den ene eller anden kategori, jamen så er det for dig.

(Er du medlem af en anden AAIGafdeling, eller måske forældre  til en aktiv: jamen så finder vi en ordning).

 OG HUSK:

Fordi du f.eks. er motionsløber, så behøver du ikke at tage mærket i løb. Du kan også tage det traditionelle idrætsmærke i stedet. Det kan også være en god afveksling til, hvad man ellers laver.

Sidste år tog 31 det traditionelle mærke og 19 tog det i løb.

Hvor kan jeg se mere?

På DGIs hjemmeside kan man se nærmere om de forskellige krav og øvelser    osv:    –    https://www.dgi.dk

/andre idrætter – atletik – idrætsmærket - reglementer. Nederst under reglementer finder man en liste over en lang række løb, som tæller til løbsmærket.

Og en hel del kan du også finde på AAIGs hjemmeside: bl.a. under fælles info på Motionssiden, samt på atletiksiden (her står bl.a. kravene til atletikmærket.)

Er du lidt i tvivl, så snak med en af idrætsmærkefolkene – nævnt i klubbladet. – evt. undertegnede

På vegne af ”idrætsmærkefolket”

Helge Laursen